Pokud budete mít zájem o některý můj výrobek, můžete mi napsat na e-mail: dilnicka-josefina@email.cz

pondělí 19. května 2014

Celkem nedávno, než jsem se pustila do své nejoblíbenější činnosti, předení, jsem háčkovala krajky a kraječky ze zbytků sněhurky a kordonetek. Něco jsem chtěla použít na ozdobení polštářků, ale zatím na to nedošlo .... A s těmito "zubatými" krajkami jsem měla jasný záměr ... vždycky se mi líbilo, jak babička měla nazdobené poličky v kredenci s vystaveným sklem a porcelánem a nejen tu. Tyto krajky používala i do skříně kde ukládala ložní prádlo a ručníky. A tak jsem se konečně "dokopala" k tomu, abych ty hotové krajky našila na plátýnko, řádně naškrobila a nažehlila a konečně použila ... Přiznám se, že jsem si ani nemyslela, jak i moje skříň získá takový ten správně "zabydlený" vzhled. Hned jsem se pustila do háčkování dalších krajek a ty brzy uvidíte v druhé skříní, kde mám uložený babiččin svatební servis, kterému je už 75 let a který opatruju jako oko v hlavě. 

... nový závěs na koupelnovou skříňku pod umyvadlem ... Malovala jsem ručně podle šablonky a zužitkovala jsem na něj plátýnko ze staré kapny.

... jeden zapomenutý šátek z mnou ručně předeného  australského merina a hedvábí mulberry (50/50). Upletený je už dlouho, ale zatím nebyl nafocený.

Po letech jsem se pustila do většího šití. Možná, že jsem to tu už psala, ale moje babička Pepička  narozená r. 1906 byla vyučená dámskou krejčovou a mimo to absolvovala i "střihačskou školu" a nějakou dobu šila v módním salonu Praze.  Nejen, že uměla ušít báječně padnoucí oblečení, ale dokázala udělat i jakýkoliv střih. Vím, že všichni komu šila, vždycky svorně tvrdili, že oblečení od ní perfektně padlo. Vlastně do doby, než jsem začala chodit na střední školu, tak úplně všechno, kromě prádla, šila babička, ale i později jsem se nemusela spoléhat na to, co se dalo, nebo spíš nedalo sehnat v obchodech za minulého režimu. Musím říct, že babička  byla obdivuhodná dáma a šila do nějakých 87 let. A i pak si vymínila, že bude alespoň opravovat drobnosti a látat ponožky, aby v úctyhodných 94 letech ještě, podle jejích slov, k něčemu byla a nečekala jen tak zbůhdarma na smrt.  Babičce jsem často pomáhala ... buď jsem obkreslovala a vystřihovala střihy, stehovala nebo připošívala, občas jsem směla i střihnout do látky  a tu a tam i usednout za její starou Singrovku, které jsme se jinak nesměli ani dotknout.  Něco jsem sem tam pochytila, ale když šiju, tak si říkám, jaká je to škoda, že jsem se toho nenaučila víc, a že se už  nemám koho zeptat. Občas si u toho svého šití i s babičkou povídám ..... tedy spíš povídám já, ale s určitostí vím, že mě odněkud shora sleduje a má radost z toho, že alespoň já trošičku pokračuju v tom, co ona tak milovala  ....
... a tak tedy vzniklo obyčejné dyftýnové sáčko pro moji třináctiletou dceru ...  Vím, že jsou na něm nějaké drobné nedostatky, ale i tak si myslím, že se celkem povedlo a je nositelné. 
Přeji krásný a doufám, že už konečně teplý a slunečný týden!!!


12 komentářů:

  1. Jitko, to je nádhera. Jak krajky, tak závěs a sáčko nemá chybu. Jo není na škodu mít šikovnou babičku a ještě poslouchat její rady. Krásný den Rija

    OdpovědětVymazat
  2. Hackujes ,pletes ,sijes a vsechno moc hezky , urcite je jeste mnoho dalsich veci ktere dokazes.Kolikrat je skoda ze nas babicky a maminky nenaucily vic.Preji vam hezky tyden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Elli, moc děkuji!!! I Tobě a Tvým blízkým přeji krásné dny.

      Vymazat
  3. Jitu, tvoji šikovnost obdivuji už dávno, ale teď vím, po kom to máš! Všechno, co vyjde z tvých rukou je prostě skvělá práce - babička by byla pyšná! Moc krásné vyprávění!
    Posílám pozdravy, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, moc děkuji a červenám se při té chvále!!! Moc Tě zdravím a přeji krásné teploučké a sluníčkové dny, které nás tento týden čekají.

      Vymazat
  4. Jituško,je to krásné povídat si s babičkou, určitě tě také chválí. Dcerka má krásné sako. Jinak obdivuji tvoje ručně dělané kraječky, na to bych neměla trpělivost a hlavně oči.
    Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivuško, děkuji!! Já si s babičkou povídám hlavně když šiju a něco se mi nevede a přemýšlím, jak by to asi udělala ona a prosím ji, aby mi odpustila, že to mrvím :-D a zároveň lituju, že ji nemám po ruce, aby mi poradila ... Moc zdravím a přeji krásné sluníčkové dny.

      Vymazat
  5. Jitu, posílám slunečný pozdrav a děkuji za milou návštěvu u mne!!
    Moc hezky jsi to napsala o babičce. Já si také s tou mojí povídám, tak Ti moc dobře rozumím...
    Moc hezké věcičky tvoříš!! ty krajky jsou nádherné!!
    Jarka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, moc zdravím a děkuji za milou návštěvu!!!

      Vymazat
  6. Jíťo, všechno máš moc krásné. Kraječky ve skříni jsou super!
    Moc zdravím Anny

    OdpovědětVymazat
  7. Jituško, kraječka je nádherná, také mám doma i na chalupě krajky u polic a ve staré kredenci. A ta vzpomínka na babičku - to znám, dodnes vše šiju na jejím šicím stroji (je z roku 1933), je krásný a spolehlivý a jsem jí tím nějak blíž...Hodně pohody.

    OdpovědětVymazat